Hogere ranking in Google met SSL-certificaat
Onlangs heeft Google aangekondigd dat zij vanaf januari 2017 bezoekers gaat waarschuwingen wanneer zij websites bezoeken die níet beveiligd zijn met een SSL-certificaat. In eerste instantie zal er gewaarschuwd worden als je probeert in te loggen op een niet beveiligde website of webshop, maar niet veel later zal een bezoeker bij ieder bezoek aan een niet beveiligde website gewaarschuwd worden.
Waarom meldt Google dit voortaan?
Op dit moment wordt een bezoeker van een website geïnformeerd over een website die wél beveiligd is met een SSL-certificaat. Dit zie je aan het groene slotje of de bedrijfsnaam in je browserbalk. Volgens Google geeft dit niet voldoende aan hoe onveilig een website zonder SSL-certificaat is en gaan zij waarschuwingen inzetten.
Het nut van een SSL-certificaat
Heb jij een website waarop een bezoeker zijn contactgegevens, inloggegevens, een mailformulier of bestelling kan invullen en plaatsen? Dan raden wij je sterk aan om je website van een SSL-certificaat te voorzien. Door het gebruik van een SSL-certificaat wordt de verbinding tussen jouw website en de bezoeker versleuteld, waardoor de gegevens die heen en weer verstuurd worden onderweg niet onderschept kunnen worden.
Hoger in Google
Daarnaast draagt een SSL-certificaat bij aan een betere vindbaarheid in Google, omdat Google een website die voorzien is van een SSL-certificaat hoger waardeert. Het gebruik van SSL-certificaten zal een zwaardere ranking factor worden. Voor Google krijgt beveiliging van websites een steeds hogere prioriteit. Daarom wil Google websites met een HTTPS (veilige verbinding) belonen.
Verbeter de veiligheid van je website met een SSL-certificaat
De veiligheid van websites wordt steeds belangrijker. Een cruciale stap hierbij is de inzet van SSL-certificaten om een beveiligde verbinding via HTTPS mogelijk te maken.
8 redenen om een SSL-certificaat te gebruiken
- De overheid (College Bescherming Persoonsgegevens) eist van jou dat je een goed SSL-certificaat gebruikt als je persoonsgegevens verwerkt.
- Het dataverkeer tussen de website en de bezoeker wordt gecodeerd. Zo is het veel lastiger geworden om deze gegevens af te luisteren. Handig als je met vertrouwelijke gegevens werkt zoals betalingen of persoonsgegevens.
- De echtheid van de website wordt gevalideerd door de browser van de bezoeker. Zo weet de bezoeker zeker dat hij op jouw website zit en niet op een nagemaakte website (phishing).
- Beveiliging met SSL/HTTPS geeft vertrouwen bij je bezoekers. Je geeft het signaal dat je op een serieuze manier omgaat met je bezoekers. Over het algemeen bestellen klanten vaker en meer op bijvoorbeeld je webshop.
- Websites zonder SSL-certificaat krijgen een lagere waardering van Google (lees meer).
- Google Chrome markeert sommige websites als niet-veilig (lees meer).
- Het nieuwe internetprotocol HTTP/2 stelt het gebruik van TLS (SSL) verplicht (lees meer).
- Meer dan 50% van de websites die via een desktop wordt bekeken, beschikken over een SSL-certificaat.
Dirk Annegarn